Nieuwe tandarts?

door Tandarts Apeldoorn

NPCF: Nederlandse Patiënten Consumenten FederatieNieuwe tandarts kiezen? Hoe kies je het beste en meest verantwoord een nieuwe tandarts? De NCPF (Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie) is bezig met een onderzoek naar de criteria die patiënten gebruiken bij het kiezen van een tandarts en het herkennen van een goede tandarts. Voor het verzamelen van de resultaten hebben zij een online enquête gepubliceerd. Wij vragen ook zoveel mogelijk mensen hieraan deel te nemen.

De vragenlijst om uit te vinden wat mensen beweegt bij het kiezen van een tandarts staat online, op: http://monitor.npcf.nl/tandartsenpraktijk .
Je krijgt daarin de volgende vragen voorgeschoteld:

  1. Wij horen graag of uw tandartsenpraktijk de volgende dingen wel of niet doet.
    • Ik kan binnen 3 weken een afspraak maken
    • Ik weet altijd goed door wie ik word behandeld. De zorgverleners in de praktijk stellen zich voor en noemen hun functie (tandarts, mondhygiëniste, assistente).
    • De tandarts en andere medewerkers spreken voor mij begrijpelijke taal.
    • Bij iedere controle of behandeling wordt gevraagd naar mijn gezondheid en eventueel gebruik van geneesmiddelen.
    • De tandarts en andere medewerkers trekken in mijn bijzijn nieuwe handschoenen aan.
    • Als ik moet spoelen wordt er een nieuw bekertje water gepakt.
    • Ik word geïnformeerd over mogelijke bijwerkingen van een verdoving.
    • Ik ben altijd tevreden over het resultaat van controle en behandeling.
    • Ik krijg (poets)instructie om mijn gebit gezond te houden.
    • Bij vervolgbehandelingen krijg ik een plan met verschillende behandelingsmogelijkeden. Daarbij zit ook een prijsopgave.
    • Na afloop van een behandeling krijg ik advies over wat ik kan doen bij klachten.
  2. Vindt u dat uw tandartsenpraktijk u goede zorg levert? U kunt uw antwoord hier toelichten.
  3. Bent u bereid vaker mee te werken aan vragenlijsten van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NCPF)?

We hebben zelf de vragenlijst doorlopen en het kost je minder dan twee minuten. Dus voor een goede en objectieve vergelijking van de resultaten raden we iedereen aan deze vragenlijst even in te vullen.

Online beoordelingen
Grappig genoeg vind je bij de vragen helemaal geen verwijzingen naar mogelijk online onderzoek naar een nieuwe tandarts. En dat terwijl er zoveel vergelijkingssites zijn waar mensen een cijfermatige of tekstuele beoordeling over hun tandarts of tandartsbezoek kunnen geven. Deze beoordelingen worden steeds meer en steeds vaker door mensen meegenomen bij het kiezen van een nieuwe tandarts.

Als je online beoordelingen wilt vinden bij je tandartskeuze, moet je natuurlijk niet op Google zoeken op: tandarts kiezen, want alle tandartsen schijnen in de praktijk wel iets te doen met kiezen (en tanden). Met extra trefwoorden als “beoordelingen“, “reviews“, “mening” et cetera, kom je al een heel stuk verder. Zeker als je dan ook nog de woonplaats erbij aangeeft waar je een nieuwe tandarts zoekt, dan vind je vaak al snel een aantal beoordelingssites, waar je gemakkelijk tandartsen met elkaar kunt vergelijken en je nieuwe tandarts kunt kiezen.

Vind en beoordeel goede medische zorg in je buurtHieronder vind je beoordelingen over ons op een paar grote en objectieve beoordelingssites, specifiek voor de zorg:

En nog een paar algemene beoordelingssites:


Niet tevreden over je huidige tandarts?

Als je niet tevreden bent over je huidige tandarts raden wij aan eerst letterlijk én figuurlijk je mond open te doen en je ontevredenheid bespreekbaar te maken, voor je meteen een nieuwe tandarts gaat zoeken. Het kan zijn dat bepaalde dingen niet duidelijk zijn voor jou, of juist voor de tandarts. Mocht je er dan nóg niet samen uitkomen, dan word je aangeraden contact op te nemen met het TIP (Tandheelkundig Informatie Punt) op telefoonnummer 0900 – 20 25 012 . Voor meer informatie verwijzen we je naar de informatie over TIP op de site van het NMT (Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde) of AllesoverhetGebit.nl.

Overige links naar het vinden van een nieuwe tandarts
Voor het kiezen van een nieuwe tandarts kun je ook eens een kijkje nemen op de volgende sites:

